Lekcja 5

TEMAT V – Światłocień

Wprowadzenie w obraz światła i cienia może dodać dziełu życia i atrakcyjności, a także tajemniczości. Niezaprzeczalnie mistrzem w tej kwestii jest Caravaggio. Jedno z jego dzieł zamieszczono poniżej. Warto poświęcić chwilę na kontemplację dzieła, jego szczegółów i detali. Dzięki przestudiowaniu tego obrazu zrozumiemy zagadnienie światłocienia. Na przykładzie poniżej Wieczerza w Emmaus, możemy przyjrzeć się, jak malarz przedstawił układ światła na postaciach i przedmiotach, jak pięknie oświetlone miejsca kontrastują z zacienionymi, uwydatniając formy, bryły, kształty. Proszę też zwrócić uwagę, jak kolor przedmiotu zmienia się pod wpływem ilości światła. Zachęcam do zapoznania się także z innymi dziełami tego artysty.

Caravaggio Wieczerza w Emmaus
Caravaggio Wieczerza w Emmaus

Będąc przy temacie światłocienia, warto zapoznać się z poniższymi pojęciami:

  • Luminizm – sposób kształtowania kompozycji malarskiej za pomocą gry światła, charakterystyczny zwłaszcza dla sztuki baroku (m.in. Caravaggio, Rembrandt).
  • Sfumato – miękki modelunek malarski o łagodnych przejściach tonalnych i światłocieniowych, zacierający wyrazistość konturu; dzięki zastosowaniu sfumato powstaje wrażenie, że malowidło jest oglądane przez mgłę lub dym; występuje w dziełach Leonarda da Vinci i jego szkoły.
  • Tenebryzm – sposób ujęcia obrazu polegający na użyciu ciemnej tonacji barwnej, w której postacie i przedmioty wydobyte są z mrocznego tła ostrym światłocieniem, stosowany gł. w baroku. 

Poniżej jeszcze jeden przykład dzieła, ze światłocieniem, polskiego artysty.

Leon Wyczółkowski Siewca
Leon Wyczółkowski Siewca

Teoria

Zadanie:

Rysunek (dla początkujących) lub obraz (dla zaawansowanych)
Ustaw martwą naturę (maksymalnie 3 przedmioty) i oświetl całość lampką z prawej lub lewej strony. Dobrze gdyby martwa natura oświetlona była tylko tym jednym źródłem światła. Celem ćwiczenia jest obserwacja światła i cienia, a więc kontrastów. Zwróć uwagę, jak światło kładzie się na przedmiotach, uwydatniając ich kształt.
Przy ustawianiu martwej natury pamiętaj o kompozycji, o której więcej w lekcji pierwszej. Postaraj się, aby przedmioty były umiejscowione w centralnej części kartki.
Proponowany format: A4
Zdjęcia prac plastycznych proszę o przesłanie drogą mailową: 
Jeżeli śledzisz lekcję rysunku i malarstwa, które tutaj zamieszczamy, proszę, wyślij, wiadomość na maila podanego poniżej. Będzie nam miło wiedzieć, kto uczestniczy w zajęciach.

do góry