Lekcja 3

TEMAT III – Barwa

Barwa to kolor. Dzisiejsza lekcja przybliży zagadnienie koloru. Według słownika PWN kolor, to "postrzegana wzrokowo właściwość przedmiotu, zależna od stopnia pochłaniania, rozpraszania lub przepuszczania promieni świetlnych". Kolor to jedna z najistotniejszych składowych obrazu. Warto przed rozpoczęciem pracy nad nowym projektem przemyśleć kolorystykę. Zachęcam do przyglądania się dziełom mistrzów i ich pracy z barwą. Poniżej kilka przykładów.

H. Matiz Madame Matisse
Matiz Madame Matisse

Jan Cybis Kwiaty i gruszki
Jan Cybis Kwiaty i gruszki

Claude Monet Japoński mostek w Giverny
Claude Monet Japoński mostek w Giverny

Obraz Józef Pankiewicz Portret dziewczynki w czerwonej sukni
Józef Pankiewicz Portret dziewczynki w czerwonej sukni

Kilka praktycznych uwag dla przypomnienia:

  • Zachęcam do poświęcenia większej ilości czasu na mieszkanie farb na palecie, poprzez próby łączenia w różnych proporcjach kolorów. Dzięki temu gama kolorystyczna obrazu będzie szersza. Tym samym przypominam, że barwy wyciśnięte prosto z tubki często wymagają zmieszania z innym kolorem w celu uzyskania bardziej „naturalnego” efektu. Przydaje się to, szczególnie kiedy celem jest namalowanie realistycznego pejzażu czy elementów natury.
  • Używanie czerni do przyciemnienia koloru, nie zawsze się sprawdza. Taki zabieg często brudzi kolor i nie zawsze uzyskamy oczekiwany efekt.
  • Warto pamiętać o częstej wymianie wody i czystych pędzlach.
  • Dobre oświetlenie podczas malowania to podstawa. Kolory przy sztucznym świetle wyglądają inaczej niż przy dziennym. 

Poniżej umieszczono odnośniki do materiałów, które przedstawią zagadnienie koloru.

3 zadania do wyboru

Do wykonania poniższych zadań potrzebne są farby. Jeśli nie posiadasz ich w domu, możesz użyć kolorowych kredek- do zadania 2 i 3. Jeżeli nie masz farb ani kredek proszę o powtórzenie ćwiczenia z pierwszej lekcji o kompozycji.

Zadanie 1:

Pierwsze zadanie jest propozycją głównie dla początkujących. Ćwiczenie jest próbą mieszania kolorów – poznamy, jakie możliwości kolorystyczne mają nasze farby. Często nie wiemy jak zmieszać odpowiedni odcień fioletu, brązu czy „naturalnej” zieleni. Poniższe ćwiczenie pomoże nam w tym.

Potrzebne kolory farb: żółty, czerwony, niebieski, biały, czarny (są to kolory podstawowe + czerń i biel). Na poniższym schemacie zamieszczono przykładowe zestawienia kolorów wraz z proporcjami mieszania. Np. w pierwszym rzędzie wzór pokazuje, że należy zmieszać 3 części żółci z 1 częścią czerwieni. Z takiego zestawienia powstanie pomarańcz. Można także spróbować zmieszać kolory w innych proporcjach, uzyskując w ten sposób różne odcienie. Warto zwrócić uwagę, które kolory z efektów mieszania dały odcienie ciepłe i zimne. Przykłady:

mieszanie barw

Zadanie 2

Namaluj obraz o dowolnej tematyce (np. martwa natura, pejzaż), używając tylko podstawowych kolorów (żółty, czerwony, niebieski) + biel. Oczywiście mieszaj te kolory.

Zadanie 3:

Dla zaawansowanych. Jeśli za oknem widzisz rozległy widok, to będzie on dzisiaj pomocny przy namalowaniu obrazu. Możesz też użyć za wzór odpowiednie zdjęcie. Zadaniem jest ujęcie barw ciepłych i zimnych na obrazie, dzięki którym nabierze on głębi. Przykład

Proponowany format: A4
Technika: farby akrylowe
Zdjęcia prac plastycznych proszę o przesłanie drogą mailową: 

do góry
50 lat minęło jak jeden dzień. Obchodzimy 50 lecie istnienia MDK i już teraz zapraszamy na cykl wydarzeń związanych z nasza rocznicą!